De condensator, kortom:

  • Koelt het gas dat uit de compressor komt af
  • Belangrijke zaken om te controleren bij het onderhouden/repareren van airconditioningsystemen:
    •  Te testen na reparaties om te zien of de koelfunctie in orde is.
    • Corrosie door water en zout is de meest voorkomende reden voor lekkages
    • Kan ook worden geblokkeerd door bladeren die voldoende luchtcirculatie verhinderen
    • Lekken zijn de meest voorkomende storing in de condensor.
    • Aanbeveling: Na een compressorstoring: vervang altijd de condensor, omdat de meeste zo smal zijn dat er bij het doorspoelen van het systeem fragmenten e.d. vast komen te zitten = doorlopende storing.
    • Drogers moeten elke keer dat het systeem wordt geopend worden vervangen - dit is ook belangrijk volgens klachten/garantie.

 

30 van onze condensatoren dekken meer dan 30 miljoen voertuigen in de Europese parkeergarage.

Onze condensatoren zijn allemaal grondig getest volgens hoge kwaliteitsnormen en onze condensatoren zijn OE-equivalent, wat betekent dat ze dezelfde pasvorm en afmetingen hebben als de OE-tegenhanger.

De condensors zijn gemaakt van 99 procent kwaliteitsaluminium met 1 procent zink om het aluminium te beschermen tegen corrosie. Om de condensors verder te beschermen tegen ruwe omgevingen zijn ze behandeld met een fijne poederverf die het aluminium beschermt en het materiaal een langere levensduur geeft. De poederverf vermindert niet de koelfunctie van de condensor die de bestuurder raakt.

De condensors worden geleverd met helium binnenin. In het strikte kwaliteitsproces worden de condensors getest op lekkages en op de waterdichtheid van het product. Verder wordt de condensor onder druk getest om er zeker van te zijn dat het aluminium sterk is. De geselecteerde condensors worden geleverd met de juiste en benodigde O-ringen voor een correcte en eenvoudige installatie.

N.B. Merk op dat de producten zonder O-ringen van dezelfde hoge kwaliteit zijn, maar gewoon niet met O-ringen worden geleverd!

 

Kenmerken & Voordelen

  • Breed assortiment met 500+ producten
  • Brede selectie van corrosiebestendig
  • Hoge leverbetrouwbaarheid (>90%)
  • Eenvoudige installatie - Perfecte pasvorm & match
  • Verbeterde kwaliteitscontrole bij leveranciers
  • Getest en goedgekeurd in onze eigen testfaciliteiten in Esbjerg, DK.
  • Twee Jaren Garantie

 

Condensormankementen: Externe oorzaken

Een condensor gaat vooral lekken door de inwerking van zout en water, waardoor het aluminium gaat corroderen. De condensor wordt ook blootgesteld aan externe voorwerpen, die schade kunnen veroorzaken of de koelribben blokkeren.

Het is belangrijk om beide zijden van de condensor te controleren op lekkages. Naarmate de condensor blootstaat aan vuil en bladeren, neemt de effectiviteit van de condensor af. Verwijder zo nodig vuil en bladeren, die het koeleffect reduceren.

Condensormankementen: Interne oorzaken

  • Wanneer een compressor geblokkeerd is, resulteert dat in deeltjes in het systeem. Deze deeltjes kunnen de condensor gemakkelijk blokkeren en het is nodig deze te vervangen na het doorspoelen van het systeem*. Met alleen het doorspoelen van het systeem zullen de deeltjes in de condensor niet verdwijnen.
  • Er ontstaan ook deeltjes wanneer de compressor oververhit raakt, waardoor de olie verbrandt. Deze deeltjes kunnen de condensor blokkeren. Bij een blokkade is het nodig om het systeem door te spoelen.
  • Lekstopper kan mogelijk ook de condensor blokkeren.
*) Alleen vervangen als de condensor van het type parallelle flow is

 

Lekkende condensor

Beschadigde vinnen

Serpentine condensor

Metaaldeeltjes in de olie

Testen van condensor

 

Mogelijke oorzaken voor het symptoom
  • Slechte luchtstroom door condensor
  • Gebogen/beschadigde vinnen
  • Vuil op oppervlak of tussen condensor/radiator/andere koelers
  • Ontbrekende luchtschotten
  • Slechte/langzame ventilatormotoren, zwakke thermische ventilatorkoppeling, kapotte elektronische ventilatorkoppeling, kapotte/ontbrekende ventilatorkoppeling

  • Systeemoverlading met koelmedium kan worden veroorzaakt door onjuiste service of vervanging van de originele condensor door een verbeterd model

  1970-1996
  • Onderbereik: 14-17 ºC verschil – typisch voor buizen en vinnen

1996-2008

  • Bovenbereik: 19-28 ºC verschil – typisch voor multi-flow
    cluster 6 mm ronde kanalen, gegroepeerd die niet gespoeld kunnen worden
  • Kan in een hoger temperatuurbereik vallen indien een aantal buizen verstopt is

2001 – heden

  • 19-28 ºC verschil – typisch voor parallelle flow
  • Kan honderden kanalen, kleiner dan de diameter van een paperclips, hebben die niet gespoeld kunnen worden. Kan in een hoger temperatuurbereik vallen indien een aantal passages verstopt is.
  • Het aantal kanalen en het aantal en de afmeting van de passages van parallelle flowcondensors variëren, waardoor de benodigde hoeveelheid koelmiddel verandert (minder koelmiddel bij kleinere, smallere kanalen)
  • Omdat bij nieuwere modellen en bij frontale aanrijdingen van voertuigen bij een reparatie de condensor vervangen moet worden, kan het gebeuren dat een condensor met een andere configuratie dan de originele fabriekseenheid geïnstalleerd moet worden. Dit vereist een andere hoeveelheid koelmiddel vergeleken met de fabrieksspecificaties (lagere opbrengst)

 

  Mogelijke oorzaken voor het symptoom
  • Inwendige restricties: deze vertekenen alle druk-/temperatuurmetingen en moeten worden verholpen om de compressorfunctie en de balans van het systeem te evalueren (vooral variabele compressors)
  • Orifice tubes kunnen er zeer schoon uitzien omdat uitzonderlijk smalle passages in parallelle flow vuil opvangen dat door de condensor gaat
  • Condensors in dit temperatuurbereik moeten meestal worden vervangen voor een efficiënt werkend airconditioningssysteem, vooral bij vervangen van een kapotte compressor.

 

Testgereedschap: Tutorials

 

HC-CARGO U/V Lekdetectiesysteem  – 253519

Zit het lek in de condensor? Of een andere plaats in het systeem?

Ontdek het met onze lekdetectiekit - video hier.